5 Regels Voor Het Omgaan Met Conflict Die Compleet Onzin Zijn

5 Regels Voor Het Omgaan Met Conflict Die Compleet Onzin Zijn

Wanneer we in conflict komen met anderen, is het natuurlijk belangrijk om op een constructieve manier met die situatie om te gaan. Helaas worden er vaak regels gepropageerd die in werkelijkheid meer kwaad dan goed doen. In dit artikel bespreken we vijf veel gehoorde "regels" voor conflicthantering die eigenlijk compleet onzin zijn.

1. "Blijf kalm en beheerst"

De gedachte achter deze regel is dat je door je emoties onder controle te houden, het conflict beter kunt oplossen. In werkelijkheid is het juist belangrijk om je gevoelens te uiten. Door je emoties te onderdrukken, bouw je alleen maar meer frustratie op, wat het conflict uiteindelijk alleen maar zal verergeren.

2. "Luister aandachtig naar de ander"

Hoewel actief luisteren zeker belangrijk is, wordt deze regel vaak misbruikt. Soms wordt er van je verwacht dat je de ander uitgebreid zijn of haar verhaal laat doen, terwijl jij zelf nauwelijks aan bod komt. Een gezond conflict vereist een balans tussen luisteren en je eigen standpunt duidelijk maken.

3. "Zoek compromissen"

Het vinden van een middenweg klinkt logisch, maar in veel situaties is een compromis helemaal niet de beste oplossing. Soms is het nodig om duidelijk voor je eigen standpunt te gaan, ook als dat betekent dat je het niet eens wordt met de ander. Compromissen leiden vaak tot halfbakken oplossingen waar uiteindelijk niemand tevreden mee is.

4. "Vermijd persoonlijke aanvallen"

Deze regel suggereert dat je het conflict op een zakelijke manier moet aanpakken en niet op de persoon moet spelen. Echter, conflicten gaan vaak over diepgewortelde gevoelens en overtuigingen. Het is onrealistisch om te verwachten dat je die volledig buiten beschouwing kunt laten. Soms is het juist nodig om je kwetsbaarheden en frustraties te uiten, ook al voelt dat persoonlijk.

5. "Laat het conflict niet escaleren"

De gedachte achter deze regel is dat je het conflict zo snel mogelijk moet oplossen om erger te voorkomen. Maar soms is het juist nodig om even gas terug te nemen en de tijd te nemen om tot een goede oplossing te komen. Door te snel tot een oplossing te willen komen, loop je het risico dat er belangrijke zaken over het hoofd worden gezien.

Conclusie

Hoewel deze vijf "regels" voor conflicthantering op het eerste gezicht logisch lijken, zijn ze in de praktijk vaak contraproductief. Het is belangrijk om je emoties te uiten, een balans te vinden tussen luisteren en je eigen standpunt duidelijk maken, en soms ook de confrontatie aan te gaan, ook al voelt dat oncomfortabel. Door deze mythes over conflicthantering los te laten, kun je tot veel effectievere oplossingen komen.

Gerelateerde Berichten